Något som stör mig oerhört är alla de små människor som likt råttor, befolkar olika medier och tror sig vara guds gåvor till mänskligheten. Tingestar som inte kan lägga band på sig, utan måste till varje pris ge sig ut och raljera och fälla omdömen om saker de inte har den blekaste aning om och om enskilda personer eller befattningshavare. Detta på exakt samma sätt som när RPC eller justitieministern ger sig ut, för att på ett politiskt korrekt sätt samla poäng.

När jag nu, efter en stunds frånvaro, rekapitulerat twitterflödet, kan jag konstatera att ett antal ”kollegor” till mig, dömt och rett ut en uppmärksammad incident i Örebro 22 maj, i samband med att Jimmy Åkesson besökte staden. Det är flitiga skribenter med polisen Martin Marmgren i spetsen som raljerar över mig och fäller omdömen om olika beslut som fattats i ett ärende som herr Marmgren inte har den minsta insikt i. Till följd av hans präktiga kommentarer så har han fått med sig ett begränsat anhang av tingestar, som slår fast sanningar som inte finns. Både om händelsen som sådan och mig som person. Det som också är intressant är att det är personer som inte jobbar med förundersökningar eller fattar beslut i sådana frågor i vardagen, som raljerar och har svar på alla frågor. Jag börjar faktiskt bli lite trött på ditt patetiska sätt, Martin.

Och Marin Marmgren m fl, mitt beslut om att upprätta en anmälan om ifrågasatt hets mot folkgrupp och ta flaggan/banderollen i beslag, grundade sig inte enbart på texten ”Inga fascister på våra gator i Örebro”. Jag är fullständigt medveten om att missaktning till följd av politisk åskådning inte ryms inom rekvisiten för hets mot folkgrupp. Så i den delen kan ni sluta raljera över pudlar etc.

Utan att gå in på detaljer, eftersom jag och myndigheten är anmälda, kan jag säga att det fanns andra relevanta parametrar vid avrapporteringen till mig, som gjorde att det fanns anledning till att i vart fall upprätta en anmälan och ta flaggan i beslag. Detta för att vidare utreda saken. Rätt eller fel, men jag har att ta ställning till vad som rapporteras till mig och hur. I det läget fanns heller ingen utpekad eller misstänkt person, utan det var fråga om ett rent spaningsärende med okänd gärningsman, om man skall uttrycka sig formellt. För mig i detta läget och även nu i efterhand, stod det helt klart att detta beslut mycket väl ryms inom förundersökningsinstitutets rättsprinciper.

Det som fått denna händelse att bli så uppmärksammad, är att den lokale politikern Niclas Persson (partikamrat till Martin M) sedermera blev gripen för brottet hets mot folkgrupp. Detta beslut har jag inget med att göra, utan detta beslut togs av enskilda poliser ute på gatan, i samband med att Person gick fram och gjorde anspråk på flaggan. Det jag kan tycka är olyckligt i sammanhanget, är att jag inte blev kontaktad innan han greps, för då hade jag inte konfirmerat ett sådant beslut. Ytterligare olyckliga omständigheter, vad gäller de olägenheter Persson utsattes för, var att jag var på väg upp till LKC för att meddela mitt förnyade beslut om att flaggan hävts och att misstankarna om hets mot folkgrupp lagts ner, när han greps ute på stan. Jag hade då under ca en timmes utredande, kunnat räta ut de frågetecken som fanns och som föranledde beslutet om upprättandet av anmälan och beslaget. Alltså var det konstaterat att det inte längre fanns någon bäring i att ens anta att något brott vad gäller hets mot folkgrupp skett. Ungefär det som vi fu-ledare sysslar med varje dag, nämligen att avsluta ärenden som inte befinns vara brott, men som ändå anmälts.

Någon pudel tänker jag inte göra. Jag är helt till freds med det beslut jag initialt fattade avseende beslaget av flaggan. Det jag dock kan tycka är tragiskt i sammanhanget, är det faktum att utomstående poliser, grundar sitt ställningstagande på vad rättshaverister och eller journalister, basunerar ut i kvällspressen. Men ok, jag kan leva med det också och tillskriver detta kontot; valpiga, oerfarna besserwissrar.